Háttérben az ablak
A mai poszt egy olyan - hétköznapi fotózás során - bármikor előforduló szituációt jár körbe, ahol bizony nem elég a fényképezőgép automatikája, a fotós ismereteire is szükség van.
Az otthoni fotózások alkalmával olykor megesik, hogy az ablak a háttérbe kerül és ha nem figyelsz oda, ez bizony megtréfálhatja a fényképezőgépet. A felvétel alulexponált lesz és a témád sötét marad.Amíg nem ismered a trükkjét, szerencsésebb, ha elkerülöd ezt és inkább olyan helyzetet keresel, ahol az ablak nem kerül a képre, és az azon át beszűrődő fények nem hátulról világítják meg a fotózni kívánt dolgokat, személyeket.
Ha viszont szereted a kihívásokat és érdekel, hogy mit lehet kezdeni az ilyen jellegű helyzetekkel, akkor most megtudhatod!
Miután sokan, a kényelemtől vezérelve a "P" üzemmódban használják a fényképezőgépüket, így kivételesen én is ezt tettem a felvételek készítésekor. A kompozícióban most csak az volt a célom, hogy az előtérben lévő tárgy mögött látszódjon valami a külvilágból, így a képek valószínűleg nem lesznek díjnyertesek.
Nos, lássuk mit lehet tenni a helyes expozíció érdekében! A megoldáshoz először is a probléma okát kell feltárni, ami ebben az esetben nem más, mint a megvilágításbeli különbség. Ugyanis a szobában lényegesen kisebb a fény, mint a szabadban (gondolom ezzel még nem árultam el nagy titkot), emiatt a kamera fénymérője komoly gondba kerül. Ugyan a mátrix fénymérési mód a legtöbbször kisegíti a fotóamatőröket, de ebben az esetben tehetetlen (fények - mátrix 1:0). Az automatika az algoritmusai révén próbál egy köztes megoldást találni, amivel azt lehet elérni, hogy (a mostani bemutató főszereplőjeként) az előtérben lévő földgömb nem lesz teljesen sötét, de ez még távol áll az optimálistól.
A fényképezőgép funkcióit ismerők nem esnek pánikba ilyen csip-csup nehézség okán, és csípőből reagálva nyúlnak az expozíció korrekcióhoz. A gondolat nem is tűnik rossznak, hiszen az alulexponált képnél - esetünkben most a + 2Fé értékkel - módosított expozíció valóban világosabb témát eredményez. Csakhogy a háttér is világosabb lesz és most már szinte teljesen kiégett.
Hasonló lesz a fotó, ha nem az expozíció korrekciót babrálod, hanem a fénymérést állítod át. Hiszen szpot fénymérést alkalmazva kizárólag a téma megvilágítása alapján készítheted a felvételt, a háttér nem befolyásolja az expozíciós értékeket.
Ezek szerint ilyen esetben nincs megoldás?
Dehogynem! Elő a vakut!
Remek ötletnek tűnik, próbáljuk ki! A képen látható, hogy változott a helyzet. A beépített vakunak köszönhetően a földgömb kellő megvilágítást kapott, ellenben a háttér most sötét lett. Ennek magyarázata, hogy a záridő rövidebb lett, hiszen a vaku több fényt biztosított. Azonban ez csak az előtérben lévő témát világította be, a kinti udvart természetesen nem.
Most már közel járunk a végső megoldáshoz. Egy apró trükköt kell csak bevetnünk, mégpedig az érzékenységet. Eddig ugyanis a kis képzaj miatt ISO80 volt beállítva a gépen, azonban ahhoz hogy a háttér is "kivilágosodjon" nagyobb érzékenységet kell választani. A mi példánkban az adott fényviszonyok mellet az ISO 400 már jó eredményt nyújtott.
A fotón most már minden helyesen lett exponálva, az előtérben lévő földgömb és a háttérben látható kert is.
Végezetül még egy kis varázslat! Annak érdekében, hogy a vaku ne ilyen keményen világítsa meg a földgömböt, és lágyabb fényeket kapjak, meg kellett oldanom, hogy a villanás a mennyezetről verődjön vissza.
Egy külső vakuval ez nem okozna gondot, azonban a fényképezőgép beépített vakuját nem érdemes kifeszíteni a helyéről, hogy a kívánt irányba állítsuk. Ehelyett egy tükröt vettem elő, amit úgy tettem a vaku elé, hogy a fény ne közvetlenül előre a tárgyra jusson, hanem felfelé a mennyezetre, ahonnan egy kellemesebb megvilágítást kaptam.
A bemutató képeit egy bridge kamerával készítettem (akár egy kompakttal is lehetett volna), hogy szemléltethessem, hogy egy kis odafigyeléssel és némi gyakorlattal a rázósabb helyzetekben is lehet megoldást találni az akár az egyszerűbb masinákkal is!
Ha a leírásban szereplő technika, vagy a funkciók számodra teljesen követhetetlenek, akkor gyere el a soron következő fotótanfolyamra, ahol ilyen és ehhez hasonló módszereket ismerhetsz meg, és megtanulhatod a fényképezőgéped beállításainak fortélyait.